dominiky, dievčiny, príhody a skúsenosti III.

Autor: Domi Zúborová | 29.10.2012 o 19:09 | (upravené 29.10.2012 o 20:08) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  148x

....za ostatné dni. z d a n l i v o nesúvisiace. ...............................                                      

I.

Prvú časť venujem ľuďom, ktorí sa objavili, objavujú a objavia...

Na dňoch, ktoré mám zrátané, je skvelé, že nie sú ako stojaca voda.

Dokonalý plán. Bezchybné vzorce prílivov a odlivov. Každý v ňom je slnkom. Vychádzate, často sa pričiňujete o ľahkosť môjho pohybu.

Chápem, že sú medzi vami aj takí, ktorí musia zapadnúť. Aj keď sa pýtam, či to naozaj musí byť, odpoveď musím prijať. Zvykne ma to mrzievať. Vzlyk je sila zvyku. Možno vám to nikto nepovedal, tak ja vám to musím povedať:

„Si pre mňa podstatný. Si pre mňa podstatná.“

Nežijem z toho, že ste. Viem žiť aj bez vás. Ale s vami je to sem-tam lepšie, ľudia. Možno ani netušíš, že si to práve aj TY.


II.

Druhá časť: praktická.

Dobrý učiteľ vie aj z debila urobiť inteligentného človeka. Zlý učiteľ urobí z inteligentného človeka debila. (Moja matka)


Anna-Lena - superdidaktická žena. Ďakujem, že ty si človek, ktorý mi ako jeden z mála ukázala, ako sa veci majú robiť. Bola som totiž zvyknutá vidieť to, ako sa veci nemajú robiť.

V sobotu som sa zobudila nerada. V cudzej zemi (áno, začala sa etapa tohtoo vnímania). Vonku prišiel na psa mráz. Snežilo, pršalo, padali listy zo stromov a pred intrákom stále kvitli ruže. Šialené. Nevedela som si predstaviť, ako zvládnem víkendový blok seminárov, trvajúci od skorého rána do večera, navyše monotematický.

Obliala som sa mliekom. Nemecky viem síce stále na draka (áno, som sebakritická), ale to ich „Sche..e“ mi ide perfektne.

Dobre, hodina začala, ale nevšimla som si, že som v škole. Nevšimla som si, kto je tu prednášajúci/vedúci semináru. Videla som síce jednu milú ženu, iba o troška staršiu, ale nedívala sa na nás, ako na stádo, ktorého cieľom je získať čím-skôr titul. Nebola povýšenecká. Nebola nadutá. Nemala zlú náladu, že musí v sobotu učiť. Vie zamknúť dvere, za ktorými sú skryté osobné záležitosti. Profesionálka. No pritom ČLOVEK S ROZUMOM A CITOM. Povedala, že jej máme tykať. Mne to boli sprvoti proti srsti, lebo u nás je vykanie vec rešpektu a úcty. Povedala som jej to. Zasmiala sa, priateľsky ma pohladila po pleci a povedala, že je to na mne. Spýtala sa nás, kto si dá kávu. Šla ju uvariť. Priniesla ju s úsmevom. Celý ten čas som si myslela, že musí byť skvelá herečka, keď sa vydrží stále tak pekne usmievať.

Aj som si povedala: „Fajn, že nás táto žena učí ako presadzovať divadelné prvky na hodine literatúry.“

Ale trochu som bola vedľa, ona to nehrala, ona taká je.

Za pár hodín nám vysvetlila to, čoho som sa ja doma nebývala dopočula, aj keď som s radosťou chodila na rôzne semináre a prednášky, počas ktorých som sa nazdávala, že budem počuť aj niečo iné, ako: tak takto teda nie, či podľa Chomskeho/hermeneutika/ ááááá, pomóóc...Nepadlo žiadne slovo, ktorému by som nerozumela. A to všetko vravela v cudzom jazyku. A ja som vedela...

PRESNE VEDELA zmiešať pomer teórie a praktických ukážok. Materiály nám dala ona sama – vraj sa jej zdá hlúpe, aby sme sa my museli naháňať za vecami, ktoré už ona má. Ten čas, ktorý by sme trávili v študovni môžeme tráviť vytváraním podkladov pre prax. Nielen nám povedala, ale nám aj predviedla, respektíve my sme predviedli, čo robiť v takej a takej situácii a pre ktorý ročník a stupeň sú cvičenia vhodné (napr. čo robiť, keď sú žiaci po obede a nechce sa im do učenia, čo robiť v prípade napätej situácie.)

Konkrétne príklady môžem uviesť v ďalšom blogu, no neviem, ako budú na Slovensku aplikovateľné, keďže náš vzdelávací systém je trocha iný.

Potvrdila mi to, o čom dlho uvažujem aj ja - Improvizácia je tisíc ráz lepšia, ako to, čo je očakávané. Taktiež: „Divergencia!“

 

III.

Apelujúc:

O chvíľu (po škole) budeme zasa hodení do iného bazéna. Nie každý má talent byť učiteľom, ale  je ina pár ľudí, ktorí (sa) snažia niečo naučiť. Za 5 rokov sa mnohí nenaučili NIČ, aj keď v AIS systéme im svietilo áčko zo skúšky, na ktorej ani nemali šajnu, kto ich predmet učí. A z tých, ktorí sa snažia je ešte menšia skupina tých, ktorí majú talent, nadhľad a vytrvalosť.

Nechcem prosiť osoby, ktoré vytvárajú systémy, aby ich vytvárali s ohľadom na to, čo je skutočne potrebné, dôležité, lebo sa nazdávam, že by to mali vedieť sami. Ale ak to neviete, tak vás úpenlivo prosím, robte veci nielen kvôli peniazom, ale aj kvôli zdravému fungovaniu spoločnosti.

Motivácia je základný kameň úspechu. Ak nebudete motivovať učiteľov – teraz myslím konkrétne – adekvátnym finančným ohodnotením, ktoré sa prejaví konkrétne na ich výplatnej páske, tiež na ich spoločenskom postavení, tak vám TU nikto nezostane!

Ak ma nebudete motivovať, ja vám odídem robiť podradné roboty do zahraničia, ako tu rozmýšľať o tom, či si to hodím. Nebudem sama. Nebudete mať toho, z koho by ste žili.

Tiež hovorím o vykorisťovaní veľkej skupiny obyvateľstva, ktorá je nútená orientovať svoju pozornosť práci na úkor svojej vlastnej rodiny.

Ja nechcem, aby som musela bojovať o miesto z dôvodu prežitia. Chcem, aby pre organizáciu, v ktorej budem pracovať, bolo cťou a prínosom prijať ma.

Nechcem prosiť, aby sa všetci zamysleli nad tým, ako kvalitne odvádzajú svoju prácu. Preboha, veď to, čo dávame iným sa nám vráti!

Ja sa nečudujem, že naša krajina vyzerá tak, ako vyzerá. Ale stále sa môže všeličo zmeniť.

Len to chce zmenu od seba. JA SA HLÁSIM AKO PRVÁ.

Miesto vedľa mňa je zatiaľ voľné...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Prešovskú bytovku po výbuchu budú búrať. Je hrozbou pre okolie

Mesto a experti zvažujú spôsob aj rozsah.

Dobré ráno

Denný podcast: Zabil otca, ktorý týral celú rodinu

Čo hovorí príbeh Dávida o domácom násilí.

Stĺpček Petra Schutza

Exodus rozumu z NAKA dosiahol level Sýria

U Lučanského zrejme pravá ruka nevie, čo robí ľavá.


Už ste čítali?